ofiar, świątyni, dyscypliny napisane przez Mojżesza na pergaminie i umieszczone obok Arki,składające się z:- prawa ceremonialnego (świątynia, kapłaństwo, ofiary)- prawa cyw ilnego (relacje bliźni - bliźni)- prawa rodzinnego- prawa finansowego- prawa karnego (dyscyplina, konsekwencje grzechu)
Prawo Boże nadal nas obowiązuje bo odnosi się do moralności, do tego co się Bogu podoba a conie, co jest święte, a co jest obrzydliwością. Jezus streścił je w dwóch przykazaniach miłości.Natomiast Prawo Mojżeszowe już nie obowiązuje bo było tylko cieniem wskazującym na Mesjasza.Tam gdzie NT mówi że Prawo przeminęło ma na myśli prawo ceremonialne i inne pokrewne, a tamgdzie pisze że nadal obowiązuje ma na myśli prawo moralne. Tak więc, choć podział na zwierzętaczyste i nieczyste nie był częścią dekalogu to był jednak częścią prawa moralnego. Prawo moralnewyraża naturę Boga, mówi co się Bogu podoba , a co nie.
Co przemawia za tym, że zasady żywienia należą doprawa moralnego: a) względy estetyczne – część zwierzątnieczystych budzi wstręt (płazy, gady,skorupiaki, robaki)b) względy humanitarne – część zwierzątnieczystych żyje w przyjaźni z człowieki em isłuży mu (koń, pies, kot, wielbłąd, osioł)c) względy higieniczne – część zwierzątnieczystych żywi się padliną (świnia, węgorz,hiena, drapieżniki, niektóre ptaki: np. sęp, orzeł)d) względy zdrowotne – zob. pkt. 8e) względy duchowe – zwierzęta nieczyste sądla Boga obrzydliwością, a jedzenie zwierzątczystych i odrzucanie nieczystych jest dla Bogauświęcaniem się (pkt. 4 i 5)
4) To co było kiedyś obrzydliwością dla Boga, jest dla Niego nadal obrzydliwością
O niektórych rzeczach np. o homoseksualiźmie jest powiedziane, że jest obrzydliwością dla Boga,ale także o bożkach, niedoskonałej ofierze dla Boga, zwyczajach pogańskich, czarach i okul tyzmie,zakładaniu ubioru płci przeciwnej oraz zwierzętach nieczystych: „Wszystko zaś, co nie ma płetw i łusek w morzach i w rzekach, wszystko, co się roi w wodzie,wszystkie istoty żywe, które są w wodzie, będą dla was obrzydliwością . I pozostaną dla was obrzydliwością : Mięsa ich jeść nie będziecie i będziecie się brzydzić ich padliną. Wsz ystko w wodzie,co nie ma płetw i łusek, będzie dla was obrzydliwością (…); wszelkie uskrzydlone czworonożne owadybędą dla was obrzydliwością ” (Kpł 11.10 -12,23). „Nie będziesz cieleśnie obcował z mężczyzną jak z kobietą. Jest to obrzydliwością ” (Kpł 18.22). „Przestrzegajcie zatem ustaw moich i praw moich i nie czyńcie żadnej z tych wszystkich obrzydliwości , ani tubylec, ani obcy przybysz, mieszkający pośród was. Albowiem wszystkie te obrzydliwości czynili mieszkańcy tej ziemi, którzy tu byli przed wami, i ziemia ta stała się nieczystą,aby was ziemia ta nie wyrzuciła, gdy ją zanieczyszczacie, tak jak wyrzuciła naród, który tu był przedwami. Gdyż wszyscy, którzy uczynią którąkolwiek z tych wszystki ch obrzydliwości , będą wytracenispośród ludu swego, ci co je uczynią. Toteż przestrzegajcie nakazu mojego, by nie czynić nic z obrzydliwych obyczajów, jakie tu były stosowane przed wami, abyście się nimi nie skalali. Jam jestPan, Bóg wasz!” (Kpł 18.26 -30). „Mężczyzna, który obcuje cieleśnie z mężczyzną tak jak z kobietą, popełnia obrzydliwość ; obajponiosą śmierć; krew ich spadnie na nich” (Kpł 20.13).
4